Reglement/Statuten

IJsclub Oranjewoud is op 7 januari 1929 opgericht "ten huize van den Heer J. Weener". Een 27-tal belangstellenden had gehoor gegeven aan een oproep om te komen tot het oprichten van een IJsclub. Dit bleken allen warme voorstanders te zijn.

De Heer A. Waterlander neemt het voorzitterschap waar. Tijdens de vergadering voeren verschillende sprekers het woord maar de strekking van hun bijdrage was steeds dezelfde: "'t Is in ‘t belang van onze kinderen dat deze een veilige plaats hebben, waar ze de mooie “schaatsenrijders-sport" kunnen beoefenen".

Tijdens de vergadering wordt gemeld dat de heer Tj. Koopmans belangeloos zijn eigendom “De Putgaten”, tot wederopzeggings toe ten behoeve van een IJsclub wil afstaan.

Daarna wordt met Algemeene stemmen besloten een IJsclub op te richten, die de naam “Oranjewoud” zal dragen. Er wordt een voorlopig bestuur aangewezen en op 9 januari 1929 organiseert de IJsclub haar eerste hardrijderij voor kinderen van de (Albertine Agnes)school.

In de zomermaanden die volgen wordt door het voorlopige bestuur een concept Huishoudelijk Reglement opgesteld dat in de eerste ledenvergadering van de ijsclub op 30 oktober 1929 (met een kleine aanvulling) verder zonder stemming wordt vastgesteld.

Dit eerste Huishoudelijk Reglement zal uiteindelijk precies 50 jaar dienst doen. Pas in de ledenvergadering van 25 oktober 1979 worden door het toenmalige Bestuur nieuwe statuten aan de vergadering voorgelegd. De leden gaan akkoord met de nieuwe statuten en deze worden officieel van kracht op 5 december 1979 als de akte bij de notaris passeert.

De statuten van 1979 (inmiddels dus ook al weer 30 jaar oud) doen tot dusver nog steeds dienst.

Op deze pagina vindt u een kopie van het originele (handgeschreven) exemplaar van het Huishoudelijk Reglement uit 1929, alsmede een getypte (en wellicht beter leesbare) versie. Daarnaast natuurlijk ook de huidige statuten van 1979.

Reglement van de IJsvereeniging "Oranjewoud"
te Oranjewoud opgericht 7 januari 1929

reglement1929blad01

Huishoudelijk Reglement 1929 (getypt)